2014. október 2., csütörtök

London híres buszai

Ha valaki Londont képzeli el maga elé, talán az első jármű, ami megjelenik előtte, az a híres londoni piros emeletes busz. Talán nincs is olyan másik város a világon, ahol ennyire egyértelműen be tudnánk azonosítani a várost egy járművéről. Természetesen a londoni buszoknak is megvan a maga története, és rengeteg érdekességgel büszkélkedhet. Lássuk tehát a double-deckereket és ami mögöttük van.


1829. július 4-e az a nap, amikor minden kezdődött. Ezen a napon gondolta úgy George Shillibeer, hogy elindítja első omnibuszait London utcáin. Az első vonal Paddingtontól a Bankig haladt. Egy teljes út egy schillingbe került. Ez mai áron számolva 5 penny lenne. Ma 2 fontnál olcsóbban nem utazhatunk a buszokon. Az omnibuszokon 22 ember utazhatott egy időben és három ló vontatta a kocsit. Az ötletet sajnos nem mondhatjuk, hogy vérig angol, hiszen Párizsban ekkor már működött ilyen közlekedési eszköz. Napi négy retúr járat működött ekkor.


Az igazi legenda azonban 1954-ben indult el, amikor a klasszikus Routemaster buszok megjelentek. 2876 darabot készítettek belőle, mára kb. 1200 darab maradt meg belőlük. A hátsó felszállónál kalauzoknál lehetett jegyeket venni, és 64 ülés állt az utasok rendelkezésére. 1968-ig gyártották. Kulturális örökségük megkérdőjelezhetetlen, de sajnos nem feleltek már meg a 21. századi elvárásoknak, mint pl. az akadálymentesítés.

A klasszikus Routemaster buszokat 2005. december 9-én végleg kivonták a forgalomból, és csak két vonalon hagyták őket meg egyfajta nosztalgiajáratként: a 9-es járat a Kensington High Street-től Aldwych-ig és a 15-ös járat a Trafalgar tértől a Tower Hillig.

Boris Johnson, London polgármestere azonban választási kampányában szívügyének érezte a Routemaster buszokat, ezért megfogadta, hogy visszahelyezi őket az utakra. Több formaterv is érkezett az új Routemasterre, és 2010-ben megjelentek a régire emlékeztető, mégis futurisztikus járművek London utcáin. Az új Routemaster buszokon kívül még legalább húsz fajta busz közlekedik Londonban, köztük olyan márkák, mint a DAF, a Volvo, a Man vagy éppen a Mercedes.











  • 1907 előtt nem csak piros buszok léteztek. A színek vonalanként eltértek a könnyebb beazonosítás miatt. Nagy verseny volt a buszokat üzemeltető cégek között, és a London General Omnibus Company (LGOC) volt az, akik először használták ezt az élénk, jól megkülönböztethető színt, hogy kiríjanak a konkurencia buszai közül. Ők vezették be a buszjáratok számozását is.
  • A busztársaság emblémája nagyon hasonlít a szintén London védjegyének számító metró emblémára, ami nem véletlen, hiszen a LGOC felelt mindkét cég üzemeltetéséért. Egységes arculatot akartak, de mégis jól megkülönböztethető emblémákat.
  • 1902-ben kerültek először motorok a buszokba.
  • Ha buszsofőr akarsz lenni Londonban, három teszten kell átesned, és ehhez körülbelül 55 órás gyakorlati képzésen kell részt venned. Ugyanakkor megéri, a buszsofőrök jól keresnek és kereslet is van rájuk.
  • A londoni buszok GPS-jeladóval vannak ellátva, és valós idejű térképen lehet nyomon követni őket. Így szinte tökéletesen ki lehet számolni, hogy mikorra várható a busz, amire fel szeretnél szállni. A GPS előtt egy vonalkód leolvasó rendszerrel tartották nyomon a buszokat.
  • Vannak busz-megszállottak Londonban, akik a buszok modellfejlesztéseit, élettartamát, felszereltségét, hirdetéseit vagy még furább dolgait sasolják
  • A Routemaster buszokból sok került külföldre is, pl. az USÁ-ba, Ausztráliába, Horvátországba, Kolumbiába, Kanadába és más országokba.
  • Csuklós buszok is működtek Londonban, de mivel túl sok volt a potyázás, és a buszok volt, hogy beragadtak a forgalomba, kivonták őket a használatból 2009-ben.
  • Ma 7900, más források szerint 8765 busz üzemel Londonban. A buszhálózatért a Transport for London felel. 
  • 18000 buszmegálló található a városban.
  • Kb. 800 vonal létezik.
  • 2005-ben Londonban több merényletet hajtottak végre. Az egyiket egy buszon a Tavistock téren. A robbanásban 13 ártatlan utas és az öngyilkos merénylő halt meg.
  • A buszokon felejtett holmik szinte hihetetlenek. A talált tárgyak osztályán található természetesen rengeteg táska, esernyő, könyv, de érdekesség a mell implantátum, szigonypuska és a művégtag valamint a fogászati protézis.
  • A legenda szerint London utcáit egy kísértetbusz is járja a W10 vonalon. Hajnali 1:15-kor jelenik meg a kivilágítatlan, vezető nélküli busz, ami egyszer még egy halálos balesetet is okozott állítólag 1934-ben, amikor egy autó pont ott gyulladt ki, ahol a fantom-buszt szokták észlelni a Cambridge Gardens-nél. Utoljára 1990-ben látta valaki állítólag a buszt.
  • Ha tetszett a cikk, nyomj egy like-ot a Facebook-ikonnal. Köszi!

2 megjegyzés:

  1. Szia! Helytelen, hogy a busz 2 fontnál drágább, mivel minden vonalon a busz díja 1,40 font.

    VálaszTörlés
  2. Szia! Helytelen, hogy a busz 2 fontnál drágább, mivel minden vonalon a busz díja 1,40 font.

    VálaszTörlés